K vydávaniu CD u zahraničných vydavateľstiev to dotiahla nejedna slovenská extrémne metalová kapela, takisto sa viacerým spolkom podarili nie len nárazové akcie v zahraničí, ale aj nejaké tie regulárne európske šnúry. Jedným z najžiarivejších príkladov, že pri obetovaní času, peňazí a tvrdej práci to ide, bárs aj na často skôr undergroundovej úrovni, sú pôvodne púchovskí, dnes prevažne do Ružomberka lokalizovaní (dlhý a zložitý príbeh, vynechám ho) DEMENTOR. Okrem toho sa ich ujalo aj naozaj veľké vydavateľstvo - francúzske Osmose Productions, u ktorého im začiatkom tretieho tisícročia vyšli dve CD.
Priekopníci death metalu na Slovensku svoje začiatky datujú už do roku 1988, kedy sa dali dokopy ako trio, produkujúce archaický death/thrash metal. Prvé demo s názvom „Zánik kresťanstva“, nahrané už ako kvarteto a naspievané bubeníkom, uzrelo svetlo sveta v roku 1992 a môžete na ňom počuť podzemne znejúci povedzme death metal česko-slovenského typu – thrash metalom ovplyvnený rachot, aký v prechode medzi demami a prvým albumom hrali napr. KRABATHOR. Skladby tu niekedy majú aj vyše šesť minút (a to je ešte normál v porovnaní s morom, ktorý v tej dobe zasiahol nejednu slovenskú thrashmetalovku – 12- a viacminútové „epopeje“ vznikali ako na bežiacom páse). Druhé demo, už s výrazne lepším zvukom a nadaným novým frontmanom Jarom Kyselicom, nazvané „Chorobná nákaza“, vyšlo v roku 1993. Ide o pochopiteľne vyspelejší, aj zvukovo lepší death metal, čerpajúci z klasiky po oboch stranách oceánu. Spev je aj tu v slovenčine a Jarove growly sú pomerne zrozumiteľné, čo bola celkom odvaha, keďže za naivno-priamočiare texty by im „ó vždy tak strašne prenasledovaná“ cirkev mohla skúsiť slušne natrhnúť sako.
V roku 1994 sa DEMENTOR do dejín slovenskej deathmetalovej scény zapísali prvým dlhohrajúcim albumom, vydaným len ako MC - „The Church Dies“. (Iste ste si všimli, že skupina už od začiatku textovo s elánom páli hlavne do jedného konkrétneho terča.) Pokrok je tu po každej stránke obrovský. V prvom rade po zvukovej stránke – toto v roku 1994 čakal asi málokto, a nahrávka sa dobre počúva aj dnes. Testu časom odolala výrazne lepšie než napríklad albumy APOPLEXY alebo DEHYDRATED, tiež nahraté v Exponente, a dokonca až nejaký čas po tomto.
Profesionálne zvládnuté znenie dáva vyniknúť jednému z najkvalitnejších deathmetalových materiálov, aké v tom čase na česko-slovenskom teritóriu vznikli. Ide o hutný, ťažký death metal s mnohými náklepmi. Je zároveň tempovo variabilný, skladateľsky pestrý a chytľavý. Konkrétnejšie prirovnanie k niekomu „svetovému“ a „veľkému“ mi nenapadá, DEMENTOR v tomto období sú viac-menej syntézou vplyvov americkej scény – napríklad CANNIBAL CORPSE alebo BRUTALITY – a Európy, napríklad NAPALM DEATH na albumoch „Harmony Corruption“ a „Utopia Banished“, prípadne SINISTER. Aj Jarov kvalitný, hlboký growl sa pohybuje zhruba v mantineloch Barney Greenway – Mike van Maastright. Hudobne teda death metal, poškuľujúci po škatuľke „brutal“, ale stále aj s miernym vplyvom thrash metalu, zvlášť v tých „tanečnejších“ pasážach. V dobovom kontexte veľmi dobrá deathmetalová nahrávka s nápaditými gitarami, mnohými sólami, často vyslovene melodickými, a vyšperkovaná zvonivou basgitarou.
Robo Jančík (basgitara) sa tu naozaj odviazal, najviac asi v skladbe „Robbed After Death“, ktorá je pomerne výrazným vybočením z death metalu. Nie len vďaka jeho slapovaným partom vyznieva dosť v duchu v tom čase moderného groove metalu. Tomu je prispôsobený aj vokál – zmena farby a takmer hardcorové frázovanie. Podobných „vybočujúcich“ pasáží je na „The Church Dies“ viac, a ukazujú, že práve v dobe, kedy vo svete nastal odliv deathmetalových skupín, nasadajúcich na nové trendy, sa DEMENTOR darilo zaradiť aktuálne „módne“ prvky bez toho, aby sa spreneverili štýlu. Vlastne možno povedať, že pri všetkej surovosti ide o najmenej konzervatívnu nahrávku skupiny, ktorá v neskoršom období vo veľkej miere uctievala MORBID ANGEL. Pre istotu spomeniem, že tento album, posledný, na ktorom je frontmanom Jaro (potom AFFRONT, GOD DEFAMER), je prvým, ktorý je naspievaný v angličtine. Práve toto bol prvý výraznejší prelom kapely, ktorá dnes patrí medzi domáce legendy extrémneho metalu a jej aktuálna inkarnácia má s tou pôvodnou spoločný snáď len názov.